Statut komitetu
- Szczegóły
- Kategoria: CMS
- Opublikowano: poniedziałek, 06, październik 2014 23:00
- Odsłony: 7608
STATUT
Społecznego Komitetu Ochrony Zabytkowego Cmentarza Rzymsko-Katolickiego w Radomiu
Rozdział I
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Społeczny Komitet Ochrony Zabytkowego Cmentarza Rzymsko-Katolickiego w Radomiu: w dalszej części statutu zwane jest Komitetem.
§2
Terenem działania Komitetu oraz siedzibą jego władz jest miasto Radom.
§3
Komitet jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie przepisów obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§4
Komitet może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o takich samych lub podobnych celach.
§5
Komitet używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku: Społeczny Komitet Ochrony Zabytkowego Cmentarza Rzymsko-Katolickiego w Radomiu i napisem wewnątrz: Zarząd Komitetu oraz pieczęci podłużnych z napisem: Społeczny Komitet Ochrony Zabytkowego Cmentarza Rzymsko-Katolickiego w Radomiu.
§6.
Komitet opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw.
Rozdział II
Cele i środki działania
§7.
Celem działalności Komitetu jest uświadomienie szerokiemu ogółowi społeczeństwa potrzeby i znaczenia społecznej ochrony zabytkowej cmentarza rzymsko-katolickiego w Radomiu ,jak również podejmowanie wszelkimi dostępnymi środkami działań i realizowanie przedsięwzięć zmierzających do ochrony zabytków cmentarza.
§8.
Komitet realizuje swój cel w szczególności przez :
- Pobudzenie najszerszej podjętej inicjatywy społecznej i dzianie ochrony zabytków cmentarza .
- Otaczanie bezpośrednią opieko zespołu zbytków cmentarza rzymsko-katolickiego oraz realizowanie bądź inicjowanie wykonania prac konserwatorskich w uzgodnieniu ich w współdziałaniu z konserwatorem zabytków.
- Informowanie społeczeństwa o stanie obiektów zabytkowych na cmentarzu a także o podjętych przez Komitet działaniach zmierzających do ich zabezpieczenia.
- Współpracę z władzami kościelnymi oraz zarządem cmentarza a także współpraca z innymi stowarzyszeniami , organizacjami młodzieżowymi , turystycznymi i zawodowymi.
- Współprace z instytucjami naukowymi i kultury.
- Wydawanie publikacji.
- Współpracę z odpowiednimi instytucjami i stowarzyszeniami zagranicznymi.
Rozdział III
Członkowie Komitetu, ich prawa i obowiązki
§9.
Członkowie komitetu dzielą się na:
1/ zwyczajnych
2/ wspierających
3/ honorowych
§10.
Członkiem zwyczajnym komitetu może być pełnoletni obywatel RP, który swoim działaniem wykazał zrozumienie dla celów statutowych Komitetu i na podstawie pisemnej deklaracji zastanie przyjęty przez Zarząd Komitetu w drodze uchwały.
§11.
1.Członkiem wspierającym Komitetu może być osoba prawna zainteresowana działalnością Komitetu , która zadeklaruje poparcie finansowe na rzecz Komitetu i zastanie przyjęta przez Zarząd Komitetu na podstawie pisemnej deklaracji.
2.Członek wspierający działa w Komitecie za pośrednictwem swego przedstawiciela.
§12.
1.Godność członka honorowego Komitetu przyznaje Walne Zebranie Członków Komitetu na wniosek zarządu osobą szczególnie zasłużonym w dziedzinie opieki nad Cmentarzem Rzymsko-Katolickim.
2.Godność członka honorowego pozbawia walne Zebranie Członków Komitetu na wniosek Zarządu.
§13.
Członkowie zwyczajni Komitetu mają prawo:
1/ czynnego i biernego wyboru do władz komitetu,
2/ brania udziału w zebraniach i imprezach organizowanych przez komitet.
§14.
Członkowie zwyczajni mają obowiązek realizować cele Komitetu, a w szczególności:
1/ brać udział w zebraniach i pracach Komitetu,
2/ przestrzegać postanowień statutu, uchwał władz Komitetu i postanowień porządkowych zarządu Komitetu,
3/ opłacać regularnie składkę członkowską.
§15.
Członkowie wspierający mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków z głosem doradczym.
§16.
Członkowie wspierający są zobowiązani do popierania działalności Komitetu, a w szczególności do wpłacania zadeklarowanych kwot.
§17.
Członkowie honorowi posiadają wszelkie prawa członków zwyczajnych, a ponadto są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.
§18.
- Członkostwo członków zwyczajnych ustaje na skutek:
1/ wystąpienia zgłoszenia do Zarządu Komitetu,
2/ wykluczenia przez Zarząd Komitetu w wyniku:
- nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Komitetu,
- działania na szkodę Komitetu,
- skazania prawomocnym wyrokiem na karę dodatkową;
3/ skreślenie przez Zarząd Komitetu za niepłacenie skłądek przez okres 2 lat, mimo pisemnego upomnienia oraz za niebranie udziału w pracach Komitetu przez okres 2 lat.
2. Członkowi skreślonemu i wykluczonemu przysługuje w terminie 1 miesiąca od daty powiadomienia prawo wniesienia odwołania do najbliższego Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu Komitetu. Uchwała Walnego Zebrania Członków rozstrzyga sprawę ostatecznie.
§19.
Członkostwo członka wspierającego ustaje na skutek:
1/ wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Komitetu;
2/ utraty osobowości prawnej;
3/ skreślenia przez Zarząd Komitetu z powodu niewywiązania się z podjetych zobowiązań przez okres 2 lat.
Rozdział IV
Władze Komitetu
§20.
- Władzami Komitetu są:
1/ Walne Zebranie Członków;
2/ Zarząd Komitetu;
3/ Komisja Rewizyjna. - Kadencja władz Komitetu trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Członków w tym przedmiocie.
- Członkowie władz Komitetu pełnią swoje funkcje honorowo.
- Uchwały wszystkich władz Komitetu, poza wyjątkami przewidziani w niniejszym statucie, zapadają większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania. W razie równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
- W przypadku ustąpienia lub śmierci członków Zarządu Komitetu w czasie trwania kadencji ,. Zarząd może dokooptować na zwolnione miejsca nowych członków Komitetu , jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru
§21.
Najwyższa władzą komitetu jest walne Zebranie Członków , które może być zwyczajnie lub nadzwyczajnie
§22.
Zwyczajnie walne zebranie członków zwołuje Zarząd Komitetu raz na rok rozsyłając zawiadomienia zawierające termin , miejsce i proponowany porządek obrad najpóźniej na 14 dni przed datą zebrania
§23.
1. Nadzwyczajnie walne zebranie członków zwołuje zarząd Komitetu :
1/ z własnej inicjatywy ,
2/ na wniosek Komisji Rewizyjnej ,
3/ na wniosek 1/3 członków Komitetu
2. Nadzwyczajnie walne zebranie członków powinno być zwołane najpóźniej w terminie 4 tyg. od dnia zgłoszenia wniosku i obraduje ono wyłącznie nad sprawami dla których zostało powołanie
§24.
W walnym zebraniu członków biorą udział:
1/ z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni i honorowi,
2/ z głosem doradczym przedstawiciele członków wspierających i zaproszeni goście
§25.
Uchwały walnego zebrania członków zapadają większością głosów:
1/ w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania
2/ w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania, uczestniczących w Walnym Zebraniu Członków.
§26.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1/ uchwalenie kierunków działalności merytorycznej i finansowej Komitetu’
2/ rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Komitetu i Komisji Rewizyjnej oraz podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Komitetu,
3/ Wybór członków zarządu Komitetu oraz członków Komisji Rewizyjnej jak również
zatwierdzanie regulaminów działania zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4/ Zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych komitetu uchwalonych przez Zarząd,
5/ Nadawanie i pozbawienie godności członka honorowego na wniosek Zarządu,
6/ Podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany statutu i rozwiązania się Komitetu,
7/ Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w przedmiocie skreślenia i wykluczenia członków,
8/ Uchwalanie wysokości składek członkowskich,
9/ Podejmowanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu z organizacji krajowej lub zagranicznej,
10/ Podejmowanie innych uchwał które wymagają decyzji Walnego Zebrania Członków
§27
- Zarząd Komitetu składa się z 5-7 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków.
- Zarząd Komitetu na swym pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie przewodniczącego, 2 zastępców przewodniczącego, sekretarza i skarbnika, którzy tworzą Prezydium Zarządu Komitetu.
§28
- Posiedzenia Zarządu Komitetu odbywają się w miarę potrzeby, jednakże nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Zarząd działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego na jego wniosek przez Walne Zebranie Członków.
§29
- Do kompetencji Zarządu Komitetu należy:
1/ reprezentowanie Komitetu na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
2/ kierowanie działalnością Komitetu zgodnie z postanowieniami Statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków;
3/ uchwalanie rocznych planów pracy oraz preliminarzy dochodów i wydatków;
4/ zarządzanie majątkiem i funduszami Komitetu;
5/ przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających oraz stawianie wniosków o nadanie godności członka honorowego;
6/ rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów powstałych między członkami Komitetu na tle ich działalności w Komitecie oraz rozpatrywanie spraw członków Komitetu dotyczących nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Komitetu;
7/ powoływanie i rozwiązywanie stałych i doraźnych Zarządu Komitetu, uchwalanie ich regulaminów i nadzorowanie działalności,
8/ organizowanie akcji propagandowych przy pomocy środków masowego przekazu,
9/ prowadzenie społecznych zbiórek pieniędzy oraz organizowanie imprez na podstawie uzyskanych zezwoleń. - W sprawach, o których jest mowa w ustępie 1 pkt 6 Zarząd Komitetu może orzekać następujące kary:
1/ upomnienie,
2/ zawieszenie w prawach członka na okres od 3 miesięcy do 2-ch lat,
3/ wykluczenie. - Od uchwał odjętych w trybie określonym w ustępie 2 członkowi ukaranemu przysługuje w terminie 1 miesiąca od daty powiadomienia prawo wniesienia odwołania do najbliższego Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu Komitetu. Uchwała Walnego Zebrania Członków rozstrzyga ostatecznie sprawę.
§30.
Komisja Rewizyjna Komitetu składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
§31.
Do kompetencji komisji rewizyjnej należy:
1/ przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Komitetu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, i gospodarności,
2/ wystąpienie do Zarządu Komitetu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień oraz sprawozdań z ich realizacji,
3/ występowanie na Walnym Zebraniu Członków ze sprawozdaniem z działalności Komisji Rewizyjnej i z wnioskiem w przedmiocie absolutorium dla Zarządu Komitetu,
4/ przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Komitetu i jego Prezydium z głosem doradczym.
§32.
- Szczegółowy zakres działania Komisji Rewizyjnej Komitetu określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.
- Postanowienie 20 ustęp 5 stosuje się odpowiednio.
Rozdział V
§33.
Na majątek Komitetu składają się ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§34.
Na fundusz Komitetu składają się:
1/ składki członkowskie,
2/ darowizny i zapisy,
3/ dotacje i subwencje,
4/ wpływy z działalności statutowej i majątku nieruchomego oraz z imprez organizowanych przez Komitet na podstawie uzyskanych zezwoleń,
5/ z działalności gospodarczej.
§35.
Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych Komitetu wymagane są podpisy przewodniczącego Zarządu i skarbnika lub w ich zastępstwie dwóch członków Zarządu Komitetu upoważnionych do tego specjalną uchwałą Zarządu Komitetu.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązywanie się Komitetu
§36.
Uchwałę w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większości 2/3 głosów przy objętości co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania.
§37.
1 .Komitet rozwiązuje się na podstawie Uchwały Walnego Zebrania lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Komitetu Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Komitetu.